eVýkaznictví - důležitá informace pro uživatele - změny v komunikaci s CSÚIS
26.09.2024
Změna komunikace s CSÚIS od 1.1.2025.
Systém eVýkaznictví a novela vyhlášky č. 383/2009 Sb. – stav k 25. 9. 2024
(přihlašování do CSÚIS pomocí certifikátu)
Ministerstvo financí zveřejnilo v květnu roku 2024 novelu vyhlášky č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního účetního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech). Součástí této novely je mimo jiné také změna způsobu přihlašování, konkrétně pomocí osobního komerčního certifikátu.
Od 1. 7. 2024 do 31. 12. 2024 probíhá tzv. přechodné období, v průběhu kterého je nutné přejít na nový způsob přihlašování k CSÚIS pomocí certifikátu. V tomto období je možné zasílat výkazy do CSÚIS jak původním, tak i novým způsobem.
Dále uvádíme dopady této změny na uživatele systému eVýkaznictví.
I. Výkazy do CSÚIS odesílá MÚZO
▪
Koho se tato varianta týká
Tato varianta platí pro organizace, které používají eVýkaznictví (nahrávají data do systému, provádějí ruční úpravy a kontroly), ale samy NEODESÍLAJÍ data do CSÚIS. Předání dat a případné sumarizace (např. za kraj, kapitolu a podobně) zajišťuje společnost MÚZO s.r.o. jako zprostředkovatel služby.
▪
Dopad změn na užívání systému eVýkaznictví
V tomto případě není nutná žádná další akce, přihlašovací údaje do systému eVýkaznictví zůstávají nadále stejné, vlastní předání dat nadále zajišťuje MÚZO.
▪
Dopad změn pro přístup do Inboxu CSÚIS
V rámci přechodného období do 31. 12. 2024 lze pro přístup do Inboxu využívat dosavadní způsob.
Pokud chtějí mít uživatelé přístup do Inboxu CSÚIS, musí si zajistit komerční osobní certifikát a zaregistrovat ho v portálu CSÚIS. Dosavadní přístupové údaje budou platné pouze do 31. 12. 2024.
II. Výkazy do CSÚIS odesílá sám uživatel eVýkaznictví
▪
Koho se tato varianta týká
Tato varianta platí pro organizace, které používají eVýkaznictví (nahrávají data do systému, provádějí ruční úpravy a kontroly) a samy ODESÍLAJÍ data do CSÚIS. Jde především o uživatele verze eVýkaznictví PLUS.
▪
Dopad změn na užívání systému eVýkaznictví
K 30. 9. 2024 resp. pro zpracování čtvrtletní závěrky 9/2024 nedochází k žádné změně, pro předání dat do CSÚIS bude i nadále využit stávající způsob (tedy pomocí dosavadních přihlašovacích údajů v systému eVýkaznictví BEZ pomoci certifikátu).
Upozorňujeme uživatele, aby zatím neprováděli registraci certifikátu v portálu CSÚIS, protože tím by se přístup pomocí původního způsobu zneplatnil.
O přiřazení certifikátu a jeho zavedení do aplikace eVýkaznictví Vás budeme včas informovat před koncem roku 2024 tak, abyste od 1. 1. 2025 mohli využívat nový způsob odesílání dat.
▪
Dopad změn pro přístup do Inboxu CSÚIS
V rámci přechodného období do 31. 12. 2024 lze pro přístup do Inboxu využívat dosavadní způsob.
Pokud chtějí mít uživatelé přístup do Inboxu CSÚIS, musí si zajistit komerční osobní certifikát a zaregistrovat ho v portálu CSÚIS. Dosavadní přístupové údaje budou platné pouze do 31. 12. 2024.
Pokud si nejste jisti, do které skupiny uživatelů patříte a/nebo potřebujete další informace k systému eVýkaznictví, obraťte se na naši podporu:
-
e-mail vykaznictvi@muzo.cz
-
tel. 224 091 645, 224 091 621, 224 091 668, 224 091 627
DalšíSystém eVýkaznictví a novela vyhlášky č. 383/2009 Sb. – stav k 25. 9. 2024(přihlašování do CSÚIS pomocí certifikátu)
Systém eVýkaznictví a novela vyhlášky č. 383/2009 Sb. – stav k 25. 9. 2024 (přihlašování do CSÚIS pomocí certifikátu)
Ministerstvo financí zveřejnilo v květnu roku 2024 novelu vyhlášky č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního účetního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška o účetních záznamech). Součástí této novely je mimo jiné také změna způsobu přihlašování, konkrétně pomocí osobního komerčního certifikátu.
Od 1. 7. 2024 do 31. 12. 2024 probíhá tzv. přechodné období, v průběhu kterého je nutné přejít na nový způsob přihlašování k CSÚIS pomocí certifikátu. V tomto období je možné zasílat výkazy do CSÚIS jak původním, tak i novým způsobem.
Dále uvádíme dopady této změny na uživatele systému eVýkaznictví.
I. Výkazy do CSÚIS odesílá MÚZO
- Koho se tato varianta týká
Tato varianta platí pro organizace, které používají eVýkaznictví (nahrávají data do systému, provádějí ruční úpravy a kontroly), ale samy NEODESÍLAJÍ data do CSÚIS. Předání dat a případné sumarizace (např. za kraj, kapitolu a podobně) zajišťuje společnost MÚZO s.r.o. jako zprostředkovatel služby.
- Dopad změn na užívání systému eVýkaznictví
V tomto případě není nutná žádná další akce, přihlašovací údaje do systému eVýkaznictví zůstávají nadále stejné, vlastní předání dat nadále zajišťuje MÚZO.
- Dopad změn pro přístup do Inboxu CSÚIS
V rámci přechodného období do 31. 12. 2024 lze pro přístup do Inboxu využívat dosavadní způsob.
Pokud chtějí mít uživatelé přístup do Inboxu CSÚIS, musí si zajistit komerční osobní certifikát a zaregistrovat ho v portálu CSÚIS. Dosavadní přístupové údaje budou platné pouze do 31. 12. 2024.
II. Výkazy do CSÚIS odesílá sám uživatel eVýkaznictví
- Koho se tato varianta týká
Tato varianta platí pro organizace, které používají eVýkaznictví (nahrávají data do systému, provádějí ruční úpravy a kontroly) a samy ODESÍLAJÍ data do CSÚIS. Jde především o uživatele verze eVýkaznictví PLUS.
- Dopad změn na užívání systému eVýkaznictví
K 30. 9. 2024 resp. pro zpracování čtvrtletní závěrky 9/2024 nedochází k žádné změně, pro předání dat do CSÚIS bude i nadále využit stávající způsob (tedy pomocí dosavadních přihlašovacích údajů v systému eVýkaznictví BEZ pomoci certifikátu).
Upozorňujeme uživatele, aby zatím neprováděli registraci certifikátu v portálu CSÚIS, protože tím by se přístup pomocí původního způsobu zneplatnil !!!
O přiřazení certifikátu a jeho zavedení do aplikace eVýkaznictví Vás budeme včas informovat před koncem roku 2024 tak, abyste od 1. 1. 2025 mohli využívat nový způsob odesílání dat.
- Dopad změn pro přístup do Inboxu CSÚIS
V rámci přechodného období do 31. 12. 2024 lze pro přístup do Inboxu využívat dosavadní způsob.
Pokud chtějí mít uživatelé přístup do Inboxu CSÚIS, musí si zajistit komerční osobní certifikát a zaregistrovat ho v portálu CSÚIS. Dosavadní přístupové údaje budou platné pouze do 31. 12. 2024.
Pokud si nejste jisti, do které skupiny uživatelů patříte a/nebo potřebujete další informace k systému eVýkaznictví, obraťte se na naši podporu:
- e-mail vykaznictvi@muzo.cz
- tel. 224 091 645, 224 091 621, 224 091 668, 224 091 627, 224 091 619
Celý text ke stažení v PDF
zde.